11909
byggede Frands Pedersen beboelsen på Bjertrupvej 2, smedien var bygget
nogle år i forvejen. Til smedien hørte der også en vindmølle, som blev
nedtaget, da elforsyningen blev indført. Der var 3 børn, Alma, Metha og
Vagn. Metha blev gift med Alfred Kristiansen, også kaldet “Jim”, som er
død for flere år siden. Alma blev gift med gårdejer Kr. Voergaard,
Oldrup. Vagn er ved Jydsk Telefon og bor i Højbjerg.
På
den nuværende Vestervej havde karetmager Henriksen værksted og
beboelse. Han lavede bl.a de stive kassevogne med træhjul og reparerede
samme og mange andre ting i hårdt træ. 11924 byggede han Århusvej i med
en tilbygning i 1927. Ejendommen, der lå overfor kroen er nu nedrevet.
Der var fire børn: Oscar, der var købmand i Århus, tvillingerne Ejnar
og Dagmar samt Kristian. Ejnar er død for ca. 2 år siden. Dagmar blev
gift med frisør E. Skeel, Skanderborgvej 5. Kristian blev karetmager og
er nu indehaver af karosserifabrikken Skanderborgvej 8.
To
skomagere, som begge hed Pedersen, henholdsvis Blegindvej 2 og
Adslevvej 5. De havde begge nok at lave, da alle sko blev forsålet
mindst een gang, det samme med træskoêne. Ole Klejs hed den ene
træskomand og boede Fregerslevvej 11. Han overdrog senere forretningen
til sønnen Folmer Klejs. Foruden træsko blev der fra samme ejendom også
drevet cykelforretning, som nu er nedlagt på grund af indehaverens
alder.
Den anden træskomand hed Peter Lorentsen og boede
Vestervej, der hvor nu indkørslen til Præstehaven er. Lorentsen var
samtidig uddeler for en mindre andelsfoderstofforretning, der lå samme
sted.
På hjørnet af Blegindvej og Kærvej boede byens bødkermester,
Leth Nissen, som løbende lavede smørdritler, små trætønder til omegnens
mejerier til brug for smøreksporten til England.
Saltkar var også en stor artikel, som alle landbrugshjem havde.
Køleskabe og frysebokse fandtes ikke i privathjem.
Folk
med lidt selvrespekt gik, trods krisetider, som regel med skræddersyet
tøj, dels fordi prisforskellen til konfektionssyet tøj ikke var stor,
og udvalget var begrænset. Derfor havde byens to skræddere nok at
bestille. De to skræddere hed Axel Kaae, Fregerslevvej 5 og Kristian
Poulsen, Blegindvej 1.
Byen havde også to malermestre, som
næsten var naboer. Det var maler Knudsen, Stationsvej 5, og Edvard
Kaae, Stationsvej 9. En søn af maler Knudsen var med i byens
danseorkester, der bestod af Helga Smedegaard, klaver og malersvend
Poul Knudsen, violin. Poul Knudsen var den første her i byen, der
anskaffede sig en motorcykle. Han blev en tid efter dræbt på stedet ved
at påkøre et træ på Ravnsbjergbakken ved Viby. I 1929 byggede
snedkermester Vilhelm Madsen Stationsvej 13 med snedkerværksted, og
mange Hørningborgere har hentet deres møbler der. Hans kone, Marie
(født Fink), etablerede sig som damefrisør samme sted. Hendes
tørrehjelm står i dag på Egnsarkivet.
Byens blikkenslager, E.
Hovedskov, Blegindvej 5, fremstillede selv de nødvendige tagrender og
nedløbsrør samt de forskellige bøjninger, der skulle til ved byggeriet.
Eneste
barber og frisør dengang var Frands Pedersen, Fregerslevvej 5, der
samtidig havde butik med vin og spiritus, papirhandel og meget andet.
Frands Pedersen var en meget dygtig violinist og blev flittigt benyttet
ved forskellige lejligheder. Samtidig var han også dirigent for
sangkoret, når et sådant periodevis fandtes. Senere kom der en barber
og frisør mere, E. Skeel, Århusvej 1.
I årene omkring 1920 byggede
man store huse, forstået på den måde, at de var med fuld kælder og
havde udnyttet tagetage. Udgravning af kælder foregik med skovl og
trillebør. Betonblandingen til fundamentet blev blandet med håndkraft,
så der kunne godt gå i 1/2 — 2 år, inden et sådant hus var færdigt. Man
brugte dengang gipsdæk—lofter, hvilket var medvirkende til, at det tog
lang tid.
Murermester Mikael Rasmussen, Fregerslevvej, og
tømrermester Knud Nielsen, Tværvej, har bygget de fleste af de gamle
huse her i Hørning, og de var i mange år ene om det. Senere kom tømrer
Jørgensen, der drev virksomhed fra baghuset Fregerslevvej 9. Hans søn
Frede Jørgensen startede produktion af skurvogne i Beringbro. Her var
også en virksomhed mere, idet en søn af murermester Iversen, Georg
Iversen — udlært smed — havde oprettet en virksomhed for
landbrugsmaskiner. Georg Iversen omkom senere ved en bilulykke på Mols.
Blandt
de mange tømrersvende, der blev udlært hos tømrermester Nielsen, må
særlig nævnes P. Pilgaard, Fregerslevvej, og Ejnar Søgaard, Engvej, som
såvidt vides hele deres liv har været knyttet til dette firma. De var i
øvrigt to gamle Hørning— drenge. Byggerytmen på dette tidspunkt var for
hele byen cirka et hus pr. år.
Mærkeligt nok var der i 1920’erne og 30’erne betydelig flere lastvogne
i Hørning end i dag. De to ældste forretninger ejedes
af Ejnar Borgbjerg, Fregerslevvej, der også havde øldepot, og Vogelius
Pedersen, Vestervej. De havde tilsammen fire eller fem lastbiler.
Senere kom vognmand Ejnar Kruse og andre. En stor del af kørslen
foregik for landbruget med dyr, gødning og foderstoffer m.m. samt til
vedligeholdelse af kommunens veje. Asfaltering kendte man ikke til på
dette tidspunkt.
Gartnerier var der tre af i Hørning i l920erne. De
arbejdede i hver sin retning. Jørgen Urup, Blegindvej drev en
planteskoleagtig virksomhed. Bendtsen—Pedersen, Blegindvej 22, havde
drivhus med blomster, og Kristian Andersen, Toftevej, hvor nu
Højboskolen og hallen ligger, var handelsgartner.
Forretninger i ejendommen
Århusvej 1.
I
året 1924 byggede karetmager Henriksen Århusvej 1 og beboede selv
førstesalen.
Butikken blev udlejet til købmandsforretning.
Den første
købmand hed Johansen og kom fra Hørning Handelsplads.
Købmand Johansen fra 1924 — 1929
—Lauge Sørensen fra 1929 — 1934
—Holm Andersen fra 1934 — 1943
—Kolby—Larsen fra 1943 — 1978
11927 blev der opført en tilbygning til Århusvej 1.
En butik her blev udlejet til slagterforretning ved slagtermester
Johannes Henriksen fra 1927—1932. Senere var der følgende
forretninger i tilbygningen:
Frisørsalon ved E.Skeel fra 1932 — 1946
Skomager ved Palmgren Nielsen fra 1946 — 1958
Bolig fra 1958 —
“Georg Gearløs”.
Mellem
det nu nedbrudte “centralbageri” og Nydamsgård lå en lang hvid bygning,
beboet af urmager og cykelhandler Sørensen en meget alsidig
mand
og tilmed opfinder. Han var en af de første, der erhvervede sig bil og
radio.
Mekanikere.
I
slutningen af tyverne var der kommet en del biler til byen og omegnen.
På Skanderborgvej ved siden af Bakkeskolen byggede mekaniker Mortensen
hus og autoværksted og var i mange år alene i dette fag.
Alfahus,
Bygget i 1909 af A. Smedegaard, mejeribestyrer på Engesholm
fra 1904 — 1908, hvorefter han blev rejsende i mejerimaskiner. I
Alfahus har der været adskillige forretninger bl.a cykelforretning,
damelingeri og conditori ved hr. og fru. Smedegaard.
Tatol udsalg ved Agnes Grosen og Karen Jensen og senere ved Petra Munk.
Kommunen
købte Alfahus i 1936 til kontor og mødelokaler, og i 1968 blev
bygningen overtaget af Provinsbanken til nedbrydning, hvorefter der
blev opført en ny bankbygning.
Pottemager
Chr. Nielsen kom fra Åbyhøj i 1931 og købte Skanderborgvej 3 og
indrettede pottemageri i kælderen, som han drev til sin død i 1953.
Lægeboligen
var
beliggende, hvor Andelsbanken og posthuset nu har til huse. Lægen, N.B.
Løw, som for det meste optrådte i spids bukser og wiklers, var med sine
rystende hænder og slingrende gang noget af et mysterium for
befolkningen.
Udover
et par større arbejdspladser, fandtes der ingen egentlig industri i
byen. De største var De Danske Statsbaner med 15— 20 mand,
aktieselskabet “Karensmølle” og Trælasthandelen der, dengang den var på
toppen, havde ca. 40 ansatte, heraf 6 —8 på kontoret.
AIS “Karensmølle”
v/ Direktør Chr. M. Elgaard.
Virksomheden
var opkaldt efter den næstældste datter Karen og under henvisning til
den vindmølle, der stod lige over for købmandsgården. Møllen er.
forlængst nedbrudt. De andre børn var Ruth og Gunvor samt drengene
Palle og Kaj.
Efter den katastrofale nedslagtning af dyr under
første verdenskrig kom der et voldsomt opsving af dyrebestanden i
sidste halvdel af 20’erne. Det skyldtes ikke mindst, at kornhøsten var
rekordagtig stor med deraf følgende faldende priser på korn.
Dyrebestanden blev derfor udvidet det ene år efter det andet, herunder
fjerkræavlen, som hidtil havde fristet en kummerlig tilværelse —
nærmest til husbehov.
Chr. M. Elgaard så her chancen og producerede
som et af de første kornfirmaer et specielt kyllinge og
hønsefoder. Kvik til kyllinger og kraft til hønsene. “Kvik og kraft”
fik succes og blev efterhånden landskendt.
Trælasthandelen blev
udvidet med produktion af kyllinge og hønsehuse, og flere folk blev
antaget. Trælasten havde eget sidespor med drej eskive, så banevognene
kunne føres direkte ind i hallen.
Chr.
M. Elgaard var en hård og bestemt arbejdsgiver, som ofte havde
skærmydsler med sine folk. En af dem, “Kresten kudsk” med de to store
olderborgere, som ingen har set løbe i trav, var ikke bange for at
svare igen. Hvor mange gange Kresten blev fyret, er der vist ingen tal
på, men dagen efter blev han genantaget af fru Hildur Elgaard. Kresten
overlevede i modsætning til en af sine forgængere, Esben Mogensen,
Blegindvej. Han omkom ved en ulykke ved indkørslen til Elgaards
foderstoffer. Esben Mogensen efterlod sig hustru og to døtre, Mary
Jensen, gift med slagter N.P. Jensen, og Petrea Mogensen. Sidstnævnte
bor i dag på Kildevej 6.
Efter branden i korn og
foderstofforretningen i 1931 og landbrugets totale sammenbrud i 1932,
grundet overproduktion og afsætningsvanskeligheder med told og
kvotering, gik det tilbage for Karensmølle, der efter branden blev
flyttet til Arhus havn, hvor den senere blev overtaget
afKornkompagniet. Trælasten fortsatte på andre hænder og måtte give op
i 1982. En epoke i Hørning by var forbi.
Statsbanerne.
Som
tidligere nævnt var jernbanestrækningen Århus—Skanderborg ensporet
indtil 1919, og da dobbeltsporet kom til Hørning, blev de to
ledvogterhuse nedlagt. Sandagerkærvejen blev afbrudt ved banen, og der
blev bygget en bro på Stationsvej med en kurve på næsten 90 grader.
I
ledvogterhuset ved Sandagerkærvejen boede ledvogter Nielsen, der
foruden leddet her, også skulle passe leddet på Hørning station. Her
var der kun et lille skur med toilet og varme, hvor han kunne afvente
togene, som ofte var meget forsinkede. For fodgængere var der en
karrusel, som de kunne benytte.
Ledvogter Nielsen blev senere
afløst af sin søn, Lenius Nielsen, der boede i ledvogterhuset, til det
blev nedbrudt i 1925. Derefter købte han hus på Adslevvej 16.
På
samme tid blev der bygget endnu en bro over jernbanen. Det var ved
Sønderskoven, hvor landevejen blev ført over banen i en kurve.
Jernbanen gik forbi det endnu eksisterende ledvogterhus og derfra
videre til Stilling Østergaard. Ved broens åbning blev ledvogterhuset
overflødigt og udlejet til banearbejder Axelsen og senere til
banearbejder Høstrup, der boede derude i en snes år. Den sidste
ledvogter ved Sønderskoven var en mand ved navn V. Mikkelsen, hvis søn
Alfred Mikkelsen boede Blegindvej 6.
Arbejdet med dobbeltsporet blev
en urolig tid for Hørnings beboere. Et halvt hundrede
“fremmedarbejdere” invaderede byen. “Banebørsterne” blev de populært
kaldet. De holdt selvsagt meget til på kroen, hvor kromanden, P.
Ostenfeld, der tidligere var landpost i Bendstrup ved Hjortshøj, ofte
måtte sende bud efter den aldrende sognefoged Mikael Andersen. Selv om
Mikael Andersen tog den blanke kasket på, kunne han intet stille op mod
“børsterne”, og en politibetjent blev udstationeret i et års tid. Han
boede i et hus i nærheden af Engvej. En del af “børsterne” var
indlogeret privat. Således havde vi på Møllegården tre mand i et
karlekammer i udhuset. Den ene af dem var svensker. Det hændte af og
til, at en af dem måtte køres hjem på trillebør. En af banebørsterne
blev hængende her og nedsatte sig som rejsebud. Han blev afholdsmand og
dybt religiøs.
Vindmøller.
Som måske den eneste by i Danmark havde Hørning i gamle dage 3
vindmøller. Karensmølle, Lethsmindemølle og Hørningmølle.
Den
sidste ejedes af min far, Chr. M. Jensen, og er i dag byens vartegn.
Den var i 1928 af min far solgt til nedbrydning for 120 kr.
Flere af
mine søskende og jeg selv protesterede, og handelen gik tilbage. Udover
de tre vindmøller var der 5—6 vandmøller langs den nærliggende Århus Å.
Alle blev slået ud af den billige elektricitet.
Biografen.
Stationsvej
8, nuværende manufakturforretning, blev egentlig bygget til biograf af
murermester Frederiksen, Hovedgård. Biografen åbnede ca. 1927 og
spillede hovedsagelig amerikanske stumfilm med fru skomager K. Jensen,
Blegindvej 5, ved klaveret. Der spilledes mest lystspil, f.eks. FY og
Bl, Buster Keaton, Chaplin og andre.
Senere måtte biografen dog lukke og siden har der været både
grøntforretning og slagterforretning.
Under
besættelsen fra 1940—45 beslaglagde tyskerne bygningen og i 1947 blev
biografen genåbnet af E. Hytting, nu plejehjemmet Præstehaven. Den blev
drevet i ca. 20 år og har siden været indrettet til
manufakturforretning.
Mælkehandelen.
Foregik
i 1921 med salg fra hestevogn, ved at mælkejungerne var anbragt i en
lukket kassevogn, således at hanerne rakte ud af nogle huller i
siderne. Mælkemanden meldte sin ankomst ved hjælp af en klokke, og
kunderne mødte op ved vognen med deres skåle og fade, som mælkemanden
fyldte ved hjælp af forskellige målebægere.
Mælkemænd siden 1920:
Jens Mogensen fra 1920 — 1942
Richard Rasmussen fra 1942 — 1949
Asger Madsen fra 1949 — 1952
Jens Nielsen fra 1952 — 1955
Gunnar Mikkelsen fra 1955 — 1965
Bent Rasmussen fra 1965 — 1974
Mejeriet
Engesholm, oprettet i 1885 var et andelsmejeri, der lå for enden af den
nye bro over jernbanen. Det var oprindeligt en enkelt bygning med
bestyrerbolig ovenpå. I 1939 købte mejeriet en grund og opførte en
bestyrerbolig. Herved blev der mulighed for at udvide mejeriet med en
etage. Der var beskæftiget fire til fem mand. Bestyreren hed i 1904 A.
Smedegaard. Han lavede både ost og smør på mejeriet, og mælken kom til
mejeriet i mælkejunger pr. hestevogn fordelt på en halv snes ruter.
Skummetmælk og syrnet mælk kom med retur. Landmanden stillede spandene
ud til offentlig vej og hentede dem her igen. Tilbud på kørslen af
mælken skete ved licitation. Hver anden tirsdag var der penge på
spandelåget i en dertil indrettet lædermappe — ja det var dengang.
Gl. Hørning
Vandværk.
Bestyreren
på Gl. Hørning vandværk hed Steffen Damgaard. Vandværket lå lige klods
op af Hørning mølle og pumpestationen lå ved Beringbro. Ved hjælp af et
vandhjul blev vandet gennem en rørledning pumpet op i en højtliggende
beholder, der var camoufleret med jord såvel ovenpå som omkring
siderne, så den lignede en kæmpehøj. Oppe fra beholderen flød vandet
ved sin tyngdekraft ned til byen. Ovenpå beholderen var der et lille
hus på størrelse med et hundehus, hvorfra man kunne komme ned i
beholderen. Oven på huset var der en stor pil lavet af træ og godt en
meter lang. Den lå vandret og havde forbindelse med en stor trætønde,
der flød i vandoverfladen, således at jo mere vand, der var i
beholderen, des højere gik pilen i vejret. Steffen Damgaard kunne
således ved hjælp af en kikkert følge vandstanden. Hvert andet år
skulle beholderen gøres ren. Det var jeg med til et par gange; der var
som regel to til tre cm. slam, som vi hejste op i en spand; men de
fleste overlevede trods alt.
Hørning Kro.
I Århus Stifts årbog fra 1929 v. Chr. Heilskov kan man læse følgende:
Hørning
kro er en gammel privilegeret Kro paa Halvvejen mellem Skanderborg og
Aarhus. Her var indtil Jernbanens anlæg 1868 Postskiftestation og
Brevsarnlingssted. Posten blev ikke udbragt, saa Folk inaatte selv
hente deres Breve og Aviser i Kroen. Dennes Privilegier daterer sig fra
1737, men Stedet har højst sandsynligt været uprivilegeret Kro et godt
Stykke Tid forinden.
21.3.
1737 udfærdigedes Bevillingfor Peter Heims paa, at han — “udi et ham
tilhørende huus, beliggende udi Hørning by og sogn holde et kroe eller
vertshuus og de reysende saavelsom andre med behøvede logeinenter saint
spiisze og dricke vahre til nødtørftighed og for en billig betaling
sammesteds betjene med de vilckaar, at stedets beboere ingenlunde
understaar sig der at brygge 011 og brende brendeviin, men skal være
tilforbunden defahiholdende vahre udj nærmeste kjøbstadsig at tilhandle
og til een kiendeize aarligfiire rixsdaler fra dette indeværende aars
begyndelse udj vores amtsstue erlegge”. Der maa imidlertid have været
et eller andet i Vejen for Peter Helmns — hvad det var, derom
tierAkterne. Han stak nemlig af fra Krohold, Kone og alt. Dette maa
være sket senest 1742 thi i nævnteAar har en vis “Søren Krormand ‘‘
etBarn tilDaaben i Hørning Kirke. Søren har vel været Bestyrer eller
Forpagter af Kroen under Peter Heims Udlændighed. 11749 synes det, at
man har opgivet at vente mere paa Heims, og 4.11 faar da Maren
Wogendsdatter Thorup privilegiet på kroen efter sin undvegne mand ogpa
samme Betingelser som denne. Maren maa være død inden 25.21764, da der
udstedtes Bevilling paa Kroen for hendes DatterAnne Marie Hauenstrup
Beyer. Hun skal rette sig efter Forordnin gerne, “saa atKroet ikke til
noget fylderie og tiids spilde for bonden eller andre vorder mis —
brugt”. 30.6. 1 768 får Rasmus Poulsen Bevilling paa Kro— holdet: han
skalkøbesitølogBrændevin iSkanderborg. Efter ham udstedes der Bevilling
26.5 1787 til Michel Jensen Stilling. Han skal betale l0 Rdl. aarligt
og maa brygge øl, men ikke brænde Brændevin. Heller ikke maa han holde
Kro for Sognets bønder, men kun for de vejfarende. Man er altså bleven
strængere nu. Michel Stilling efterfølges 1812 af Christian Rasmussen
(Bevilling 31/12). Saa nævnes i 1834 og 35 Rasmus Wilstrup som
Kromnand, 1843 og S0AlbertRichter, født i Mønkenbrok i Holsten. Han
byggede den nuværende Krobygning og døde, saavidt vides, i Tebstrup. I
1860 har Bendix SØrensen kroen og i 1880 Anders Petersen Tiufkjær,
efter hvem der var Tvangsauktion. Kroen købtes da afAnders Christian
Andersen, der kun havde den et ParAar. Han købte den for Jordens Skyld,
og byggede derpaa (først i 1890’ erne) den ovenfor nævnte Gaard, som
han kaldte Svanefjord. Kroen solgte lian i 1886 eller 87 til Kristoffer
Nielsen Søgaard, der havde den indtil 1898. Den overtoges da af
Broderen Anders Nielsen Søgaard, som døde af den spanske Syge 1919.
Derefter ejede hans Enke kroen til Januar 1920, hvorpaa en Møller havde
den en kort Tid, men endnu samnme Aar blev den overtaget afP. Ostenfeld.
Til denne beskrivelse af kroen op til 1920 kan der føjes følgende:
Som
nævnt var kroen en kongelig privilegeret kro med påbudt bissekammer og
rejse og hestestald til en halv snes heste. I den store krohave var der
lysthuse med borde og bænke, som flittigt blev benyttet af gæster på
udflugt. Krobygningen, der blev opført omkring 1850, havde ingen sal. I
1927 opførte kroejer P. Ostenfeld derfor en tilbygning med krosal.
I 1920’erne var kroen et folkeligt samlingssted for byen og omegnen,
ikke mindst de offentlige lørdagsballer var populære.
I
begyndelsen af 1950erne forelå der planer om en vejregulering gennem
Hørning by. Landevejen slog tidligere et sving ind gennem byen, og for
at få det udrettet måtte krobygningen rives ned. En ny kro blev bygget
i 1953 på andelsbasis med aktietegning. Primusmotor herfor var vel
ejendomshandler Rasmus Nielsen. Kroen blev ledet af forpagter Bent
Andersen, der efterhånden opkøbte aktierne og blev kroejer. I 1979
solgte Bent Andersen kroen til Reinholdt Sørensen. Siden har Hørning
kro haft flere ejere og gennemgået en del forandringer.
Rejsebude.
2
rejsebude tog hver dag med tog til Århus. På vej til stationen tog de
kontakt til byens forretningsdrivende for at høre, om de skulle have
bud til byen efter varer. Det drejede sig bl.a. om medicin. Til Arhus
medbragte budene æg, fjerkræ og vildt, som de solgte til hotellerne i
byen. Rejsebudene var Mikkel Rasmussen, Toftevej, og Søren Sørensen,
Møllehuset, senere Adslevvej 21. Den sidste levede udelukkende af at
være rejsebud, mens Mikkel Rasmussen drev et lille mønsterbrug ved
siden af på ca. 6 tdr. land. Ejendommen lå på Toftevej, og for at
opretholde en stor besætning slog Mikkel græsset på de fleste
nærliggende vejgrøfter og kørte det hjem som grøntfoder. Sønnen Anton
Rasmussen fortsatte i samme spor, indtil kommunen købte ejendommen.
Vejmænd.
Der
var også dengang mange arbejdsløse, op til 30 %. Hørning
havde
også i tyverne et tilbud om jobskabelse i form af at slå skærver langs
vejene — a la Jens Vej mand — med klude om fingrene og læskærm i
skiftende retninger. Med en særlig hård Sten som ambolt, en jernring på
skaft til at holde stenen på plads og så en dertil egnet hammer kunne
der laves Ca. i kubikmeter daglig til vedligeholdelse af vejene. En af
de nulevende skærveknusere, der kan tale med om det, er den 80— årige
Kristian Jensen, Højgårdsvej 61, tidligere Dørup mølle.
Statens Forsøgsgård.
vi forsøgsleder Graves Klitgaard
Staten
købte gården på Vestervej under første verdenskrig. Arealet var 28 tdr.
land udover et kæmpe læbælte på tre til fire rækker træer skellet
rundt. Der var vist ikke mange, der fandt ud af, hvad forsøgene gik ud
på, og foretagendet måtte vist nærmest betragtes som en fiasko. Gården
blev i 1923 solgt til Jydsk Haveselskab under navnet “Havebrugsgården”,
og der blev plantet en hel del frugttræer og anlagt en mindre
planteskole samt en afdeling for blomster. Efter nogle års forløb, hvor
der var oparbejdet et betydeligt underskud, blev den nedlagt i 1928 og
solgt til Johan Jensen og omdannet til almindeligt landbrug. Hørning
kommune købte gården i 1964 til rådhusbyggeri og udstykning.
Lørdagsposten.
Fhv,
proprietær Johannes Therkildsen overtog sin kones fødegård,
Grumstrupgård ved Hovedgård. Den måtte han dog forlade efter nogle års
forløb og købte en villa i Hørning. En lidt prangende villa med spir og
gesimser og andre udfoldelser — bygget af min farbror kreaturhandler
Rasmus Jensen i 1909. Huset blev også af den grund nævnt som Rasborg.
Den var beliggende midt i skolegården på Bakkeskolen og blev nedbrudt
ved skoleucividelsen i 1964. Therkildsen udgav fra villaen uge og
annoncebladet “Lørdagsposten”. Han skrev samtidig nogle bøger, hvor
“kongen og bondepigen” vel er den mest kendte her på egnen. Kongen
boede i Skanderborg og pigen i Gram. Therkildsen havde fire børn,
Rudolf, Erna, Erik og Karen Margrethe (Fusser), hvoraf kun Erna lever
idag.